Onder hoogspanning – Dagelijkse Groenmarkt

16 juli 2018
Onze mensen

“GAAT LUKKEN.” ROB DRENTH WEET HET ZEKER.

Maar als we een ronde maken door het werk aan de Dagelijkse Groenmarkt in Den Haag, dan denk je eerder aan de naam van het naastgelegen winkelgebied: Haagse Bluf. En toch, Rob weet het zeker: “Natuurlijk gaat het lukken, linksom of rechtsom.” De rondgang over de drie verdiepingen in het historische pand doet in de ogen van de leek nog het meest aan een georganiseerde chaos denken. De ruimte in het pand is beperkt. Overal zijn alle mogelijke vakmensen tegelijkertijd aan het werk: tegelzetters, stukadoors, timmerlieden, elektriciens. Alles lijkt door elkaar te gebeuren: wanden zetten, daken dichten, vloeren leggen, de liftschacht aanbrengen. We zijn in een oud pand in hartje Den Haag. Boven een vestiging van Flying Tiger is Van Omme & De Groot bezig om in bestaande bouw een groot aantal zogenoemde short-stay woningen te realiseren. Rob legt uit: “Dat zijn kleine woningen die voor korte tijd – bijvoorbeeld een kwartaal – worden verhuurd aan mensen die tijdelijk in de stad verblijven. Denk aan expats. Ze huren dan een ruimte die volledig is ingericht.” Het zijn de puntjes op de i die nu gezet worden, maar het zijn toch nog best wel heel veel puntjes. Bijna een jaar al werken in deze beperkte ruimte op elk moment zo’n 30 man. “Je moet heel veel rekening met elkaar houden, dit is compleet anders dan nieuwbouw. Daar komen de verschillende disciplines mooi na elkaar. Hier dus niet.” Het verhaal van Rob maakt in één keer duidelijk waarom nogal wat bouwbedrijven met een grote boog om opdrachten als deze lopen. Niets is standaard of vanzelfsprekend. “Je komt de gekste dingen tegen. Je moet bijna dagelijks improviseren, met elkaar in het werk tot een oplossing komen. Transformatie is echt een vak apart. Maar ook geweldig leuk om te doen. Je loopt tegen dingen aan die je anders nooit tegenkomt.” Rob doelt onder andere op de nachten dat de vrachtwagens met nieuw materiaal in hoog tempo gelost moeten worden, met een kraan via het dak. “Vanaf halftwee hebben we een paar uur de tijd voordat de tram weer gaat rijden. De spanning moet van de bovenleiding af, anders slaat die over op de kraan. Tegen halfzes is het gelukt, en kan de spanning weer op de leiding.” Nu nog een paar weken onder hoogspanning werken. Dan is ook deze transformatie weer gelukt.